Tik w pigułce. Narzędziownik nauczyciela / Maciej Danieluk. – Poznań : Centrum Rozwoju Edukacji EDICON, 2019. – 296 s.
W ciągu ostatnich kilku tygodni zmienił się krajobraz polskiej oświaty. Nauczyciele próbują radzić sobie z nowym wyzwaniem jakim jest nauczanie online. Nowa sytuacja zmusza m.in. do poszukiwania stron, aplikacji, narzędzi, które umożliwią i ułatwią współpracę z uczniami. Każdego dnia w sieci pojawia się wiele nowych materiałów edukacyjnych, informacji o możliwościach różnych aplikacji , odbywają się liczne webinaria organizowane przez firmy i osoby prywatne, powstają filmy instruktażowe, a fora internetowe pełne są linków polecających programy do pracy online.
Ważne, aby mądrze wybierać z tej ogromnej ilości zdalnych zasobów, aplikacji i dostępnych narzędzi. Pomóc może w tym książka, którą chciałabym polecić - „Tik w pigułce. Narzędziownik nauczyciela”.
W przejrzystej i uporządkowanej formie otrzymujemy zestawienie 100 aplikacji z informacją o zasadach korzystania oraz krótkim opisem podstawowych funkcjonalności. Przedstawione w książce aplikacje mają uniwersalny charakter i można je wykorzystać do nauczania na odległość oraz podczas zajęć w klasie.
Autorem książki jest Maciej Danieluk, nauczyciel Zespołu Szkół w Damasławku, członek grupy Superbelfrzy RP (społeczności nauczycieli starających się “oddolnie” zmieniać polską edukację, którzy od lat zajmują się promowaniem wykorzystywania TIK w nauczaniu).
Jak czytamy we wstępie, podstawą książki jest praktyka, wszystkie prezentowane w publikacji programy i aplikacje, sprawdziły się już w rzeczywistości szkolnej. A celem książki jest przygotowanie nauczycieli do efektywnego wykorzystywania narzędzi TIK w edukacji oraz poszerzenie wiedzy na temat możliwości ich stosowania. Autor podkreśla wielokrotnie, że założeniem korzystania z technologii w pracy z uczniami zawsze powinno być osiągnięcie zamierzonych celów, a nie uatrakcyjnienie zajęć lekcyjnych. Aplikacje mogą stać się użytecznym narzędziem w rękach nauczyciela i ucznia, pomóc w prowadzeniu zajęć.
W pierwszej części „Pomiędzy teorią i praktyką” znajdziemy wskazówki metodyczne. Krótko przedstawione zostały możliwości wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesie nauczania i uczenia w kontekście modelu SAMR i taksonomii Blooma. Autor przypomina również najpopularniejsze metody aktywizujące, które sprawdzają się podczas wykorzystywania możliwości narzędzi TIK.
Kolejne części - „Karty aplikacji” i „Opis aplikacji” - to przegląd poszczególnych narzędzi. Każda karta zawiera krótki opis podstawowych funkcji i możliwości opisywanego programu: informacje o zalecanym poziomie edukacyjnym, poziomie w modelu SAMR i taksonomii Blooma , informację czy z aplikacji można korzystać w pracy z uczniami ze SPE, czy można wykorzystywać ją w aktywizujących metodach pracy. Kody QR na dole każdej karty przekierowują na strony internetowe poszczególnych aplikacji.
Dodatkową wartością książki jest rozdział „Bank pomysłów”, w którym 13 nauczycieli praktyków (m.in. Jolanta Okuniewska, Zyta Czechowska, Joanna Krzemińska, Marta Florkiewicz-Borkowska, Dawid Łasiński, Przemysław Staroń) podzieliło się swoimi doświadczeniami, prezentując sprawdzone pomysły na zajęcia z wykorzystaniem narzędzi TIK. Z tej samej aplikacji można korzystać na różnych przedmiotach i na różnych poziomach edukacyjnych - w edukacji wczesnoszkolnej, na języku polskim, na językach obcych, w pracy z uczniami ze SPE, historii, chemii, biologii, geografii, etyce, filozofii.
Uważam, że lektura książki pomoże uporządkować wiedzę o możliwościach i korzystaniu z aplikacji dostępnych w sieci. Będzie szczególnie przydatna nauczycielom, którzy dopiero zaczynają stosowanie technologii podczas swoich zajęć. Pozwoli zaoszczędzić wiele godzin na szukanie i testowanie aplikacji i programów, które chcieliby wykorzystać w pracy. Będzie przydatna również tym, którzy poszukują źródeł inspiracji i chcą rozszerzyć oraz uzupełnić swój warsztat pracy.
Joanna Łazicka